onsdag 18 augusti 2010

Svagheter

Mmm Jag har under en ganska långt tid haft problem med ryggen, för ett par år stod jag på ojämnt underlag när jag gjorde frivändningar och det resulterade i smärta i ryggen. Efter besök hos naprapater och läkare fick jag en enkel lösning från en sjukgymnast. Jag har inte haft så stora problem som jag haft tidigare men jag känner mej "svag" i ryggen, lite svårt att förklara men det kan kännas tex efter en natts sömn som om jag har svankat en hel natt. Strechar höftböjarna morgon och kväll plus efter tränings pass, men det verkar inte hjälpa. Det är inte heller ett problem att köra tunga marklyft men jag vet att jag får betala för det efteråt. Höger knä har också spökat lite gran efter en skada för ca 10 år sen. Med det i huvudet har jag börjat att fokusera mer på mina svagheter, alltså höger knä och länd rygg, rörligheten i ryggen har ju då också fått sej en törn. Ett pass i veckan kommer att vara dedikerat till att stärka dom svagheterna, grund övningar för fram och baksida ben samt mage och rygg i olika tappningar. Rörligheten får jobba genom att uppvärmningen blir längre och mer dynamisk. Dagens pass blev därför

Uppvärmningen till cirkelfys passet, 3x3 i 2 varv. Bensparkar och knäböj för att öppna höften och en ordentlig omgång med axel rörlighet. Ryggen fick sitt också, mest då i rotationer där jag känner att jag inte är lika rörlig längre.

  • Bensträck i maskin 3x10 á 40kg
  • Lårcurl i maskin 3x10 á 40kg
  • Rygglyft i ställning 3x25 á 10kg
  • Höftlyft för magen 2xMax
Belastningen kommer att öka ganska långsamt för att vara säker på att alla muskler hänger med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar